Want your
own Fotopage?








 
Ukiran Buah, Meja Pengantin
Meja Makan Pengantin dan Ukiran Buah
By: Mohd Yusof Yaakob

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 23-Apr-2006 10:35 Email | Share | Bookmark
Tembikai Merah

Kupas kulit tembikai
BUat bulatan yg besar bersudut tengak
Potong serong bhgn tepinya utk menimbulkan bhgn tengah
Potong ke dari luar ke dlm
potong tengak dari atas ke dasar
Maka terbentuklah kelopak yg pertama
Gunakan teknik yg serupa mengelilingi bulatan tadi
Gunakan teknik yg sama dari luar ke dalam pula
Semakin ke bhgn dlm semakin menyondong
Sehingga sampai ke bhgn tengah
Sekarang kita buat kelopak di bhgn luar pula
Ttp kali ini kita buang bahagian bawah pula
Gunakan teknik yg sama secara mengelilingi
Seperti ini
Nak lebih cantik, lengkuk2kan mata pisau anda
Buat sampai bawah
Hati2 ya
Bolehlahkan..tak la bagus sgt mcm chef2 kat luar tu
Tembikai merah ni merupakan buah favorite saya untuk diukir..sehinggakan seorng pelajar Indonesia di UUM, yg bernama Suteja mengelarkan saya TEMBIKAI...selepas melihat saya mengukir buah tersebut utk majlis perkahwinan Abg Kuchai di Jitra. Warnanya yg merah, kulit yg hijau dan lapisan dalaman berwarna putih merupakan kombinasi yg menarik sekira kena gayanya...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net